Kontaktujte nás | Jazyk: čeština English
dc.title | Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu | cs |
dc.title | Why do I want to become a preschool teacher? The perspective of qualitative research | en |
dc.contributor.author | Wiegerová, Adriana | |
dc.contributor.author | Gavora, Peter | |
dc.relation.ispartof | Pedagogická orientace | |
dc.identifier.issn | 1211-4669 Scopus Sources, Sherpa/RoMEO, JCR | |
dc.identifier.issn | 1805-9511 Scopus Sources, Sherpa/RoMEO, JCR | |
dc.date.issued | 2014 | |
utb.relation.volume | 24 | |
utb.relation.issue | 4 | |
dc.citation.spage | 510 | |
dc.citation.epage | 534 | |
dc.type | article | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Česká pedagogická společnost | |
dc.identifier.doi | 10.5817/PedOr2014-4-510 | |
dc.relation.uri | http://www.ped.muni.cz/pedor/2014/cislo-4 | |
dc.description.abstract | Příspěvek referuje o výzkumu motivů volby profese učitelky mateřské školy. Vzorek se skládá z 29 studentek bakalářského studia učitelství v mateřské škole na jedné moravské univerzitě. Výzkumnou metodou bylo tematické psaní o motivech, proč se studentky chtějí stát učitelkami v mateřské škole, jaké byly okolnosti jejich rozhodnutí a též o tom, jaké je jejich pojetí dítěte a dětství a koncepce činnosti učitelky mateřské školy. Tematické psaní bylo zadáno dvakrát, v prvním a třetím semestru studia. Texty byly analyzovány s cílem hledat odpovědi na výzkumné otázky. Výsledky ukazují, že rozhodnutí stát se učitelkou v mateřské škole je výsledkem předcházejících složitých interakcí mezi osobnostními charakteristikami subjektu a externími faktory, jejichž vliv však subjekt nepřijímá pasivně, ale filtruje je přes své dosavadní postoje a přesvědčení. U participantek se ukázaly dva významné osobnostní faktory – feminita a emocionalita. Pokud jde o externí determinanty, silným faktorem bylo prostředí rodiny, která poskytla příležitosti pro herní činnosti, které participantky realizovaly s dětmi, a rolové modely. Předprofesionální zkušenosti vyústily do pojetí učitelství v mateřské škole jako prodlouženého dětství. Edukační filozofie participantek spočívá ve třech rolích učitelky: ochranářské, průvodce dítěte z dětství do života a průvodce při vstupu do školního života. | en |
utb.faculty | Faculty of Humanities | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10563/1003834 | |
utb.identifier.obdid | 43871878 | |
utb.source | j-orig | |
dc.date.accessioned | 2014-11-04T12:58:48Z | |
dc.date.available | 2014-11-04T12:58:48Z | |
dc.rights.access | openAccess | |
utb.contributor.internalauthor | Wiegerová, Adriana | |
utb.contributor.internalauthor | Gavora, Peter |